Co wybrać zamiast cukru?

14 Mar 2018 | Autor: | Kategoria: Polecane

Dla wielu z nas słodki smak jest czymś z czego nie da się zrezygnować. Nie wyobrażamy sobie wypicia gorzkiej kawy lub herbaty. Cukier jest najpopularniejszą, a zarazem najbardziej szkodliwą substancją słodzącą na świecie. 100 gramów cukru to aż 400 kalorii. Musimy zadać sobie pytanie co wybrać zamiast cukru? Na każdym kroku jesteśmy bombardowani informacjami na temat zamienników, które możemy stosować zamiast cukru – do najpopularniejszych substancji słodzących należą ksylitol i stevia.

Co wybrać zamiast cukru?

 

 

 

 

 

 

 

Znalezienie odpowiedniej motywacji do zmiany nawyków żywieniowych może być problematyczne, dlatego warto pamiętać, że nadmierne słodzenie może powodować:

  • próchnicę zębów,
  • podrażnienie przewodu pokarmowego,
  • zmniejszenie apetytu,
  • chorobę niedokrwienną serca,
  • nadwagę.

Z tego powodu cukier oraz sól nazywane są “białą śmiercią”. Warto pamiętać, że jeżeli macie problem z odstawieniem cukru, zawsze możecie zastąpić go czymś innym!

Co wybrać zamiast cukru?

Zapewne nie raz zadawaliście sobie podobne pytanie. Czym w codziennej diecie zastąpić cukier? Włókniste warzywa, owoce, kukurydza a nawet brzoza pełne są substancji, która po odpowiedniej obróbce przypomina kryształki cukru. Poziom słodkości jest taki sam jak w przypadku klasycznego cukru. Wyżej wymieniona substancja to ksylitol, który przez lata wykorzystywany była w medycynie.

Ksylitol – zalety

Cząstka ksylitolu zawiera pięć atomów węgla, cukier sześć lub dwanaście. Dzięki mniejszej ilości atomów węgla, ksylitol nie tworzy kwasów w przewodzie pokarmowym (brak procesu fermentacji).

Zalety ksylitolu:

  • przywraca homeostazę organizmu,
  • wzmacnia układ immunologiczny,
  • zawiera 40% mniej kalorii niż cukier oraz 75% mniej węglowodanów,
  • naturalny antyoksydant,
  • ma niski indeks glikemiczny,
  • likwiduje szkodliwe bakterie jelitowe,
  • trawienie ksylitolu zachodzi przy małym udziale insuliny (stały poziom cukru we krwii),
  • ⅓ spożywanego ksylitolu zamienia się w glikogen.

Jak widzicie za pomocą ksylitolu z łatwością można zastąpić cukier podczas codziennego gotowania czy pieczenia.

Ksylitol – wady

Musicie pamiętać o jednym, nie ma idealnych substancji, ksylitol ma wady. Zaleca się stopniowe dodawanie ksylitolu do codziennego jadłospisu. Organizm musi się do niego stopniowo przyzwyczaić, początkowo organizm wytwarza zbyt mało enzymu odpowiedzialnego za trawienie tej substancji. Trwa to zwykle kilka dni. Zalecana dawka ksylitolu to 15 gramów (mniej więcej trzy małe łyżeczki). Patrząc na to, że przeciętny człowiek spożywa 80 gramów cukru dziennie, nie da się w zdrowy sposób w pełni zastąpić cukru ksylitolem. Kolejnym poważnym problem jest cena i dostępność tego produktu. Nie znajdziecie go w pierwszym lepszym sklepie, tylko w sklepach specjalizujących się w zdrowej żywności lub internecie: http://www.okazje.info.pl/delikatesy/ Jego cena jest zdecydowanie większa od cukru, średnio wynosi 40 zł za kilogram.

Słodzik Stevia – zalety

Stewia jest to roślina o bardzo słodkich liściach, wytwarza się z niej słodzik, który jest trzysta razy słodszy od cukru. Tam gdzie występuje w środowisku naturalnym (Ameryka Południowa) od setek lat wykorzystywany jest jako naturalny słodzik oraz lekarstwo. Jest to bezpieczna alternatywa dla cukru, ma bardzo korzystny wpływ na problemy z nadciśnieniem i cukrzycą.

  • zero kalorii
  • naturalny słodzik roślinny
  • można używać go do gotowania i pieczenia ponieważ jest odporny na wysoką temperaturę
  • nie fermentuje w układzie pokarmowym (nie powoduje próchnicy zębów)
  • świetny zamiennik cukru dla diabetyków (nie podnosi poziomu cukru we krwii)
  • ma bardzo długi termin ważności
  • jest dużo słodsza od klasycznego cukru (250 – 400) razy

Co wybrać zamiast cukru?

 

 

 

 

 

 

 

Stevię można kupić w kilku postaciach:

  • suszonych liści,
  • skoncentrowanego proszku,
  • w płynie,
  • tabletkach.

Substancja ta jest bardzo bezpieczna, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) po przeprowadzeniu wielu badań nie znalazł rakotwórczego ani toksycznego działania glikozydów stewiolowych. Jedynym minusem stevi może być jej gorzkawy posmak.

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: co wybrać zamiast cukru? Alternatywy nie zamykają się pomiędzy cukrem a ksylitolem lub stevią. Zamienników jest znacznie więcej na przykład: miód, suszone owoce, syrop daktylowy lub melasa. Nawet sportowcy mogą sobie pozwolić na odrobinę słodyczy!